Лабораторні роботи

Лабораторна робота №1
Студентки групи 1 МВ ПІЗ
Булгаченко Наталії
Тема: Застосування засобів інформаційно-комунікаційних технологій з метою підвищення ефективності навчання.
Мета: ознайомитися із способами та засобами застосування інформаційно-комунікаційних технологій з метою підвищення ефективності навчання, у самостійній та позааудиторній роботі.

Обладнання:
1. Електронний курс лекції 1.
2. Комп’ютер з ОС Windows та пакетом програм Microsoft Office, підключений до локальної мережі ВДПУ та мережі Інтернет.
Творчі завдання
Завдання 1. Представте власну ідею використання різноманітних послуг Інтернет у майбутній педагогічній діяльності:
−    з метою підвищення кваліфікації;
Розвиток мережних технологій, глобальної мережі Інтернет, локальних мереж Інтранет відкриває широкі можливості доступу до велетенських обсягів інформації, збереження та передавання її.
Використання засобів комунікації: електронної пошти, глобальної, регіональної та локальної мережі відкриває для навчання можливість здійснювати:
−    оперативне передавання на відстані інформації будь-якого обсягу і виду;
−    інтерактивний, оперативний зв’язок;
−    доступ до різноманітних джерел інформації;
−    організацію спільних телекомунікаційних проектів;
−    спілкування та обговорення проблем, участь у телеконференціях, Вебінарах, чатах, форумах, блогах та ін. 
Завдання 3. Проведіть віртуальну екскурсію у віртуальному музеї,
виставці. У всесвітній мережі є величезна кількість різноманітних онлайн-
екскурсів музеями, виставками, які діють здебільшого в рекламних цілях.
Національний музей антропології у Мексиці має унікальну колекцію антропологічних та археологічних експонатів, які доведуть, що історія – цікава та жива, а мистецтво – вічне. Учні зможуть оцінити велич та багатство культури корінних народів Латинської Америки.

Контрольні запитання
1. Чи можна ототожнювати поняття «комп’ютерна технологія навчання» та «інформаційна технологія», відповідь обґрунтувати.
Поняття «комп’ютерна технологія навчання», не можна ототожнювати з поняттям «інформаційна технологія», тому що поняття технології інформатизації освіти значно ширше, ніж тільки технологія використання інформаційних і комунікаційних технологій у сфері освіти. Це поняття включає увесь комплекс прийомів, методів, способів і підходів, цілей інформатизації освіти, що забезпечують їх досягнення.
В основі засобів інформаційних технологій, що використовуються в сфері освіти, розміщується персональний комп’ютер, оснащений набором периферійних пристроїв.
4. Які властивості Інтернет, їх використання в навчальному процесі ВНЗ?
Однією з цікавих і корисних властивостей мережі Інтернет є наявність механізмів пошуку потрібної інформації
Окрім доступу до велетенських обсягів інформації, є можливість її збереження та передавання через мережу Інтернет
Використання мережі Інтернет відкриває для навчання можливість здійснювати:
−    оперативне передавання на відстані інформації будь-якого обсягу і виду;
−    інтерактивний, оперативний зв’язок;
−    доступ до різноманітних джерел інформації;
−    організацію спільних телекомунікаційних проектів;
−    спілкування та обговорення проблем, участь у телеконференціях, Вебінарах, чатах, форумах, блогах та ін.
Інтернет-технології відкривають значні можливості для візуалізації навчальних матеріалів і побудови інтерактивних віртуальних лабораторних практикумів, котрі органічно вбудовані в навчальний процес
Інформаційно-комунікаційні технології використовуються з метою досягнення таких педагогічних цілей:
1.  Розвиток особистості студентів, курсантів, учнів.
2.  Реалізація соціального замовлення, що зумовлене інформаційним суспільством.
3.  Інтенсифікація всіх рівнів навчально-виховного процесу, підвищення його якості.
6. Які позитивні і негативні наслідки використання ІКТ в навальному процесі?

Негативні наслідки:
·                     інформація, котра одержується, як правило, несистемна і розрізнена;
·                     спостерігається тотальна індивідуалізація; згортання соціальних контактів, скорочення соціальної взаємодії і спілкування;
- запозичення з мережі Інтернет готових проектів, рефератів, доповідей і розв’язків завдань з підручників, що не сприяє підвищенню ефективності навчання і виховання; 
- сприяння формуванню шаблонного мислення, формального і безініціативного відношення до діяльності і т.ін;
-  позбавляє студентів можливості проведення реальних дослідів своїми руками, що негативно позначається на результатах навчання;
- не виправдане використання більшості засобів інформатизації негативно відбивається на здоров’ї всіх учасників навчального процесу.
Індивідуалізація зводить до мінімуму обмежене в навчальному процесі живе спілкування викладачів і студентів. Вони не одержують достатньої практики діалогічного спілкування, формування та формулювання думки професійною мовою. 
Позитивні наслідки:
·                     Інформаційні технології можуть стати потужним засобом становлення і розвитку студентів (як особи; суб’єкта пізнання, практичної діяльності, спілкування, самосвідомості);
·                     Використання засобів ІКТ у системі підготовки майбутніх учителів, викладачів приводить до збагачення педагогічної і організаційної діяльності навчального закладу та забезпечує:
−    удосконалення методів і технологій відбору і формування змісту освіти;
− введення і розвиток нових спеціальних навчальних дисциплін і напрямів навчання, які пов’язані з інформатикою та інформаційними технологіями;
−    внесення змін до вивчення більшості традиційних дисциплін, безпосередньо не пов’язаних з інформатикою;
− підвищення ефективності навчання за рахунок підвищення рівня його індивідуалізації і диференціації, використання додаткових мотиваційних важелів;
−   організації нових форм взаємодії в процесі навчання і зміни змісту, характеру діяльності педагога і слухача;
−    удосконалення механізмів управління системою освіти.
Позитивні чинники ІКТ, що підвищують ефективність навчання студентів:
1.  Індивідуалізація та диференціація навчання.
2.  Підвищення активності учасників освітнього процесу.
3.  Допомога в інтенсифікації навчального процесу.
4.  Підвищення мотивації навчання.
5.  Створюють умови для самостійної роботи.
6.  Сприяють формуванню самооцінки в студентів.
7.  Створюють комфортне середовище навчання.

9. Наведіть характеристику мультимедійних технологій та в чому полягають переваги їхнього використання в навчальному процесі ВНЗ?
Мультимедіа  – комп’ютерні системи з інтегрованою підтримкою звукозаписів і відеозаписів.
Найбільшого поширення в навчальному процесі набули мультимедійні технології (мультимедіа від англ. multi – багато, media – середовище), що є одним із найбільш перспективних і популярних педагогічних інформаційних технологій. Вони дозволяють створювати цілі колекції зображень, текстів і даних, що супроводжуються звуком, відео, анімаціями, іншими візуальними ефектами (Simulation); включають в себе інтерактивний інтерфейс та інші механізми управління.
Враховуючи те, що нині розробляються та широко використовуються мультимедійні програмно-педагогічні продукти на різних етапах занять, відкривається можливість їх використання в проведенні аудиторних занять, факультативних, додаткових занять, для самостійної та позаурочної роботи.
Мультимедіа-курси, що адаптовані до певної спеціальності й мають на меті формування знань, умінь та навичок з певної галузі знань, професії на основі використання демонстраційного матеріалу, електронних підручників, лабораторних практикумів та ін.
Мультимедійні лекції дозволяють інтегрувати різноманітні середовища представлення інформації, текст, динамічну графіку, аудіо- та відеоматеріали, що надають кожному студенту можливість стати активним учасником навчального процесу. Особливе значення для професійно орієнтованих дисциплін має здійснення моделювання з використанням комп’ютерів, а також виконання віртуальних лабораторних робіт.

12.  Охарактеризуйте:
−    віртуальні бібліотеки;
Наведіть приклади їх використання в навчальному процесі ВНЗ.
Віртуа́льною можна назвати бібліотеку, документи якої зберігаються в машиночитній формі і котрі отримує користувач, який звертається до пошукових машин глобальної мережі, не обов'язково бувши читачем бібліотеки.
Середовище віртуальної бібліотеки складається з ряду бібліотек, територіально віддалених одна від одної, які виконують функції інтегрованого спілкування й отримання інформації про бібліотечні ресурси.
Віртуальні бібліотеки забезпечують організацію за допомогою засобів навігації та пошуку сховищ різноманітних електронних документів. Наведемо визначення віртуальної бібліотеки.
Віртуальна бібліотека  – цифрова або електронна бібліотека, в яку закладена звичайна бібліотека для читання книг та доступу до інших об’єктів, або це може бути сайт, який пропонує посилання на різні сайти зі значним запасом інформації в каталозі або в архівній формі.
Використання ІКТ дозволяє значно поліпшити процес пошуку та одержання необхідного видання читачу електронної бібліотеки.
Як правило, віртуальні бібліотеки надають своїм користувачам практично ті самі основні послуги, що і традиційні бібліотеки:
−    доступ до каталогів бібліотеки з організацією пошуку та формування переліку замовлень;
−    організація доступу до бібліотечного фонду, що представлений електронними аналогами різних видань (книг, журналів, газет та ін.).
Віртуальні бібліотеки можуть бути універсальної спрямованості або містити видання з певної тематики. Більшість електронних бібліотек створюється на основі традиційних з відповідним переведенням їх в електронний формат та організації дистанційного доступу до них.
До переваг віртуальних бібліотек можна віднести:
−    можливість використання бібліотечного фонду поза бібліотечною будівлею;
− наявність засобів оптимізації пошуку необхідного видання, включаючи електронну рубрикацію та каталогізацію;
−    відсутність обмежень на одночасне використання декількох видань;
−    можливість використання документів в електронному вигляді з подальшою локалізацією окремих фрагментів;
−    мережеві довідники та енциклопедії.
Приклад використання: на уроках літератури та мистецтва (для загального ознайомлення із творчістю митця, для ознайомлення із рідкісним твором; для ознайомлення учнів із бібліотекою, як закладом, із їх варіаціями і видами). Щоб ознайомити учнів із найбільшими чи найекзотичнішими місцями для зберігання творів.
13.  Навести характеристику ППЗ та використання їх у навчальному процесі ВНЗ.
Програмний засіб навчального призначення або педагогічний програмний засіб – це засіб, у якому відображено деяку предметну галузь, певною мірою реалізовано технологію її вивчення, забезпечено умови для здійснення різних видів навчальної діяльності.
За принципом роботи ППЗ можна розподілити на: навчальні (електронні репетитори, тренажери, довідники, енциклопедії, бази даних навчального призначення, контролюючі програми); предметно-орієнтовані середовища (моделюючі програми, мікросвіти); інструментальні навчальні програми; інтегровані навчальні засоби (комп’ютерні підручники, посібники, лабораторні практикуми, електронні навчальні курси).
ППЗ — сучасний електронний мультимедійний підручник — це цілісна дидактична система, що заснована на використанні комп’ютерних технологій і засобів Інтернету і яка ставить за мету забезпечити навчання за індивідуальними і оптимальними навчальними програмами з керуванням процесу навчання.
ППЗ передбачає забезпечення віддаленого супроводу, підтримки користувачів, одержання рекомендацій щодо установки та експлуатації, розсилання інформації про будь-які зміни через Інтернет-портал.
Виправданим та ефективним є використання ППЗ у навчальному процесі, якщо вони мають високий рівень інтерактивності, що забезпечує діалог студента з комп’ютером, а це, в свою чергу, відбувається тоді, коли здійснюється співпраця між студентом і комп’ютером. Наслідками такої співпраці є високий рівень мотивації щодо розв’язання поставлених завдань учасниками процесів, що вивчаються.
Сюди ж можна віднести мультимедіа-курси, мультимедіа-лекції, електронні підручники, електронні навчальні комплекси

19.  У чому полягає роль і місце ІКТ у здійснені позааудиторної діяльності студентів ВНЗ?
Інформаційно-комунікаційні технології, швидке їх вдосконалення та використання в усіх сферах діяльності людини надають практично необмежені можливості розміщення, збереження, оброблення та доставки інформації будь-якого об’єму, змісту на необмежені відстані. В цих умовах на перший план у підготовці фахівців висувається цілеспрямована робота із самоосвіти.
Загалом самостійна та позааудиторна робота розвиває в студентів,такі якості: уміння працювати зі спеціальною літературою, довідниками, періодичними виданнями, із сучасними інформаційно-комунікаційними технологіями (ІКТ), сприяє розвитку організованості, дисциплінованості, ініціативності, активності у розв’язанні задач, сформульованих проблем.
Найбільшого використання в практичній діяльності знайшли такі форми самостійної роботи:
−    освоєння ІКТ, пошук необхідної інформації в мережі Інтернет;
−    підготовка до лабораторних, практичних і семінарських занять;
−    підготовка до тестування, аудиторної контрольної роботи, самотестування на комп’ютері;
−    підготовка до опитування, колоквіуму;
−    виконання дипломних, контрольних робіт, завдань;
−    підготовка до ділової гри, оформлення її результатів;
−    написання доповідей, рефератів, статей, курсових робіт;
−    виконання проектів та їх оформлення;
−    написання звітів із практики, екскурсій;
−    виконання курсового, дипломного проектів.
Зростаюча роль ІКТ у професійній підготовці сучасного фахівця сприяє підвищенню інтересу до самих ІКТ, їхнього використання в професійній діяльності, розв’язання широкого кола дослідницьких навчальних задач. ІКТ упозааудиторній діяльності виступають як засоби комунікації, самовираження та самореалізації.
ІКТ у позааудиторній діяльності виступають як засоби комунікації, самовираження та самореалізації.
У багатьох ВНЗ набули поширення проведення олімпіад з різних дисциплін, конкурсів з фахової майстерності, конференцій з розроблення та використання ІКТ у різноманітних предметних областях, участь у виконанні науково-дослідних робіт, робота в студентських конструкторських бюро, робота в тренінгових класах, участь у телекомунікаційних проектах та ін. Усі ці заходи враховують специфіку навчального процесу, носять суттєвий творчий характер, сприяють підвищенню інтересу та рівня професійно-пізнавальної активності студентів. Організатори такої діяльності можуть реалізовувати наступні цілі:
− формування та розвиток навичок і творчих підходів до розв’язання професійних задач;
− знайомство студентів із використанням ІКТ у різних галузях науки, техніки, в організації освітньої діяльності;
−  формування інформаційної культури студентів;
− об’єднання зусиль студентів для більш глибокого вивчення аспектів інформаційного суспільства й освіти.
Особливого поширення набула робота в проектах, працюючи над якими студенти одержують різноманітні знання, навички пошуку та оброблення інформації, створення Інтернет-ресурсів, використання офісних пакетів, спілкування в процесі виконання робіт, формування навичок комунікативної діяльності та ін.
Участь у проекті сприяє набуттю студентами нових знань, умінь і навичок для майбутньої професійної діяльності, предметного та міжпредметного спілкування та взаємодії.

20.  У чому полягає мета, зміст та структура ЄІОС навчального закладу?
Єдине інформаційно-освітнє середовище  – це інтегроване середовище інформаційно-освітніх ресурсів (електронні бібліотеки, навчальні системи і програми), програмно-технічних і телекомунікаційних засобів, правил їхньої підтримки, адміністрування і використання, що забезпечують єдині технологічні засоби інформації, інформаційну підтримку і організацію навчального процесу, наукових досліджень, професійне консультування.
Мета ЄІОС - інтенсифікації навчального процесу, підвищення ефективності та якості.
Створення та постійне оновлення ЄІОС інтегрує накопичені у ВНЗ науково-методичні напрацювання, кадровий потенціал, інформаційні ресурси і технології, наявну інформаційно-комунікаційну інфраструктуру та організаційні структури системи освіти
Створення та постійне оновлення ЄІОС інтегрує накопичені у ВНЗ науково-методичні напрацювання, кадровий потенціал, інформаційні ресурси і технології, наявну інформаційно-комунікаційну інфраструктуру та організаційні структури системи освіти - вставити рисунок
Отже, ЄІОС є відображення освітнього простору ВНЗ, що є одночасно робочим середовищем студента і викладача. Воно дозволяє спрямовувати студента на співпрацю, розвивати такі якості особистості, як організованість, дисциплінованість, уміння планувати свою діяльність. Можливості ЄІОС забезпечують реалізацію необхідних умов для формування самостійності, потреби в постійній самоосвіті. Це покладене в основу успішності та потреби випускників на сучасному ринку праці.
Зміст ЄІОС навчального закладу полягає в наступному:
− задоволення індивідуальних, освітніх потреб студентів через підвищення рівня підготовки в області ІКТ;
− створення єдиного інформаційного простору через інтеграцію розрізнених підрозділів і служб;
− динамічне поєднання всіх комунікаційних засобів завдяки універсальним формам зберігання, обробки і передачі інформації;
− розвиток матеріально-технічної та навчально-методичної баз навчальних закладів;
− удосконалення системи інформаційного і методичного її забезпечення в управлінні навчальними закладами.


Коментарі

Популярні публікації