Лабораторні роботи
Лабораторна робота №1
Студентки групи 1 МВ ПІЗ
Булгаченко Наталії
Тема: Застосування
засобів інформаційно-комунікаційних технологій з метою підвищення ефективності
навчання.
Мета: ознайомитися із способами та засобами
застосування інформаційно-комунікаційних технологій з метою підвищення
ефективності навчання, у самостійній та позааудиторній роботі.
Обладнання:
|
1. Електронний курс лекції 1.
2. Комп’ютер з ОС Windows та пакетом
програм Microsoft Office, підключений до локальної мережі ВДПУ та мережі
Інтернет.
|
Творчі завдання
Завдання 1. Представте власну ідею використання різноманітних послуг Інтернет у
майбутній педагогічній діяльності:
− з метою підвищення
кваліфікації;
Розвиток мережних технологій, глобальної мережі
Інтернет, локальних мереж Інтранет відкриває широкі можливості доступу до
велетенських обсягів інформації, збереження та передавання її.
Використання засобів комунікації: електронної пошти,
глобальної, регіональної та локальної мережі відкриває для навчання можливість
здійснювати:
− оперативне передавання на
відстані інформації будь-якого обсягу і виду;
− інтерактивний, оперативний
зв’язок;
− доступ до різноманітних
джерел інформації;
− організацію спільних
телекомунікаційних проектів;
− спілкування
та обговорення проблем, участь у телеконференціях, Вебінарах, чатах, форумах,
блогах та ін.
Завдання 3. Проведіть віртуальну екскурсію у віртуальному
музеї,
виставці. У всесвітній мережі є
величезна кількість різноманітних онлайн-
екскурсів музеями, виставками, які діють
здебільшого в рекламних цілях.
Національний музей антропології у Мексиці має
унікальну колекцію антропологічних та археологічних експонатів, які доведуть,
що історія – цікава та жива, а мистецтво – вічне. Учні зможуть оцінити велич та багатство
культури корінних народів Латинської Америки.
Віртуальна
екскурсія Національний музей антропології (Мехіко) – точка доступу - https://artsandculture.google.com/streetview/museo-nacional-de-antropolog%C3%ADa-m%C3%A9xico/CwEMAX5agejbLg?sv_lng=-99.1874967&sv_lat=19.4262021&sv_h=273.8625024677818&sv_p=-6.072559282025566&sv_pid=vE0AANmrdjzJR19WXs9Z2w&sv_z=1.0000000000000002
Контрольні запитання
1. Чи можна ототожнювати
поняття «комп’ютерна технологія навчання» та «інформаційна технологія»,
відповідь обґрунтувати.
Поняття «комп’ютерна
технологія навчання», не можна ототожнювати з поняттям «інформаційна
технологія», тому що поняття технології інформатизації освіти значно ширше, ніж
тільки технологія використання інформаційних і комунікаційних технологій у
сфері освіти. Це поняття включає увесь комплекс прийомів, методів, способів і підходів,
цілей інформатизації освіти, що забезпечують їх досягнення.
В основі засобів інформаційних технологій,
що використовуються в сфері освіти, розміщується персональний комп’ютер,
оснащений набором периферійних пристроїв.
4. Які властивості
Інтернет, їх використання в навчальному процесі ВНЗ?
Однією
з цікавих і корисних властивостей мережі Інтернет є наявність механізмів пошуку
потрібної інформації
Окрім доступу до
велетенських обсягів інформації, є можливість її збереження та передавання
через мережу Інтернет
Використання мережі
Інтернет відкриває для навчання можливість здійснювати:
− оперативне
передавання на відстані інформації будь-якого обсягу і виду;
− інтерактивний,
оперативний зв’язок;
− доступ
до різноманітних джерел інформації;
− організацію
спільних телекомунікаційних проектів;
− спілкування
та обговорення проблем, участь у телеконференціях, Вебінарах, чатах, форумах,
блогах та ін.
Інтернет-технології
відкривають значні можливості для візуалізації навчальних матеріалів і побудови
інтерактивних віртуальних лабораторних практикумів, котрі органічно вбудовані в
навчальний процес
Інформаційно-комунікаційні
технології використовуються з метою досягнення таких педагогічних цілей:
1. Розвиток
особистості студентів, курсантів, учнів.
2. Реалізація
соціального замовлення, що зумовлене інформаційним суспільством.
3. Інтенсифікація
всіх рівнів навчально-виховного процесу, підвищення його якості.
6. Які позитивні і
негативні наслідки використання ІКТ в навальному процесі?
Негативні
наслідки:
·
інформація, котра
одержується, як правило, несистемна і розрізнена;
·
спостерігається тотальна
індивідуалізація; згортання соціальних контактів, скорочення соціальної
взаємодії і спілкування;
-
запозичення з мережі Інтернет готових проектів, рефератів, доповідей і
розв’язків завдань з підручників, що не сприяє підвищенню ефективності навчання
і виховання;
-
сприяння формуванню шаблонного мислення, формального і безініціативного
відношення до діяльності і т.ін;
-
позбавляє студентів можливості проведення реальних дослідів своїми руками, що
негативно позначається на результатах навчання;
- не
виправдане використання більшості засобів інформатизації негативно відбивається
на здоров’ї всіх учасників навчального процесу.
Індивідуалізація зводить до мінімуму обмежене в
навчальному процесі живе спілкування викладачів і студентів. Вони не одержують
достатньої практики діалогічного спілкування, формування та формулювання думки
професійною мовою.
Позитивні наслідки:
·
Інформаційні технології
можуть стати потужним засобом становлення і розвитку студентів (як особи;
суб’єкта пізнання, практичної діяльності, спілкування, самосвідомості);
·
Використання засобів ІКТ
у системі підготовки майбутніх учителів, викладачів приводить до збагачення
педагогічної і організаційної діяльності навчального закладу та забезпечує:
− удосконалення
методів і технологій відбору і формування змісту освіти;
− введення
і розвиток нових спеціальних навчальних дисциплін і напрямів навчання, які
пов’язані з інформатикою та інформаційними технологіями;
−
внесення змін до вивчення більшості традиційних дисциплін,
безпосередньо не пов’язаних з інформатикою;
− підвищення
ефективності навчання за рахунок підвищення рівня його індивідуалізації і
диференціації, використання додаткових мотиваційних важелів;
−
організації нових форм взаємодії в процесі навчання і зміни змісту,
характеру діяльності педагога і слухача;
− удосконалення
механізмів управління системою освіти.
Позитивні чинники ІКТ, що
підвищують ефективність навчання студентів:
1. Індивідуалізація
та диференціація навчання.
2. Підвищення
активності учасників освітнього процесу.
3. Допомога в
інтенсифікації навчального процесу.
4. Підвищення
мотивації навчання.
5. Створюють умови
для самостійної роботи.
6. Сприяють
формуванню самооцінки в студентів.
7. Створюють
комфортне середовище навчання.
9. Наведіть
характеристику мультимедійних технологій та в чому полягають переваги їхнього
використання в навчальному процесі ВНЗ?
Мультимедіа – комп’ютерні системи з інтегрованою
підтримкою звукозаписів і відеозаписів.
Найбільшого
поширення в навчальному процесі набули мультимедійні технології (мультимедіа
від англ. multi – багато, media – середовище), що є одним із найбільш
перспективних і популярних педагогічних інформаційних технологій. Вони
дозволяють створювати цілі колекції зображень, текстів і даних, що
супроводжуються звуком, відео, анімаціями, іншими візуальними ефектами
(Simulation); включають в себе інтерактивний інтерфейс та інші механізми
управління.
Враховуючи
те, що нині розробляються та широко використовуються мультимедійні
програмно-педагогічні продукти на різних етапах занять, відкривається
можливість їх використання в проведенні аудиторних занять, факультативних,
додаткових занять, для самостійної та позаурочної роботи.
Мультимедіа-курси,
що адаптовані до певної спеціальності й мають на меті формування знань, умінь
та навичок з певної галузі знань, професії на основі використання
демонстраційного матеріалу, електронних підручників, лабораторних практикумів
та ін.
Мультимедійні лекції
дозволяють інтегрувати різноманітні середовища представлення інформації, текст,
динамічну графіку, аудіо- та відеоматеріали, що надають кожному студенту
можливість стати активним учасником навчального процесу. Особливе значення для
професійно орієнтованих дисциплін має здійснення моделювання з використанням
комп’ютерів, а також виконання віртуальних лабораторних робіт.
12.
Охарактеризуйте:
− віртуальні
бібліотеки;
Наведіть приклади їх використання в
навчальному процесі ВНЗ.
Віртуа́льною можна
назвати бібліотеку, документи якої зберігаються в машиночитній формі і котрі
отримує користувач, який звертається до пошукових машин глобальної мережі, не
обов'язково бувши читачем бібліотеки.
Середовище віртуальної
бібліотеки складається з ряду бібліотек, територіально віддалених одна від
одної, які виконують функції інтегрованого спілкування й отримання інформації
про бібліотечні ресурси.
Віртуальні бібліотеки
забезпечують організацію за допомогою засобів навігації та пошуку сховищ
різноманітних електронних документів. Наведемо визначення віртуальної
бібліотеки.
Віртуальна
бібліотека – цифрова або електронна бібліотека, в яку закладена звичайна
бібліотека для читання книг та доступу до інших об’єктів, або це може бути
сайт, який пропонує посилання на різні сайти зі значним запасом інформації в
каталозі або в архівній формі.
Використання ІКТ
дозволяє значно поліпшити процес пошуку та одержання необхідного видання читачу
електронної бібліотеки.
Як правило, віртуальні
бібліотеки надають своїм користувачам практично ті самі основні послуги, що і
традиційні бібліотеки:
− доступ до каталогів
бібліотеки з організацією пошуку та формування переліку замовлень;
− організація доступу
до бібліотечного фонду, що представлений електронними аналогами різних видань
(книг, журналів, газет та ін.).
Віртуальні бібліотеки
можуть бути універсальної спрямованості або містити видання з певної тематики.
Більшість електронних бібліотек створюється на основі традиційних з відповідним
переведенням їх в електронний формат та організації дистанційного доступу до
них.
До переваг віртуальних бібліотек можна
віднести:
− можливість
використання бібліотечного фонду поза бібліотечною будівлею;
− наявність засобів оптимізації
пошуку необхідного видання, включаючи електронну рубрикацію та каталогізацію;
− відсутність обмежень
на одночасне використання декількох видань;
− можливість
використання документів в електронному вигляді з подальшою локалізацією окремих
фрагментів;
− мережеві довідники
та енциклопедії.
Приклад використання:
на уроках літератури та мистецтва (для загального ознайомлення із творчістю
митця, для ознайомлення із рідкісним твором; для ознайомлення учнів із
бібліотекою, як закладом, із їх варіаціями і видами). Щоб ознайомити учнів із
найбільшими чи найекзотичнішими місцями для зберігання творів.
13. Навести
характеристику ППЗ та використання їх у навчальному процесі ВНЗ.
Програмний
засіб навчального призначення або педагогічний програмний засіб – це засіб, у
якому відображено деяку предметну галузь, певною мірою реалізовано технологію
її вивчення, забезпечено умови для здійснення різних видів навчальної
діяльності.
За
принципом роботи ППЗ можна розподілити на: навчальні (електронні репетитори,
тренажери, довідники, енциклопедії, бази даних навчального призначення,
контролюючі програми); предметно-орієнтовані середовища (моделюючі програми,
мікросвіти); інструментальні навчальні програми; інтегровані навчальні засоби
(комп’ютерні підручники, посібники, лабораторні практикуми, електронні
навчальні курси).
ППЗ —
сучасний електронний мультимедійний підручник — це цілісна дидактична система,
що заснована на використанні комп’ютерних технологій і засобів Інтернету і яка
ставить за мету забезпечити навчання за індивідуальними і оптимальними
навчальними програмами з керуванням процесу навчання.
ППЗ передбачає
забезпечення віддаленого супроводу, підтримки користувачів, одержання
рекомендацій щодо установки та експлуатації, розсилання інформації про будь-які
зміни через Інтернет-портал.
Виправданим
та ефективним є використання ППЗ у навчальному процесі, якщо вони мають високий
рівень інтерактивності, що забезпечує діалог студента з комп’ютером, а це, в
свою чергу, відбувається тоді, коли здійснюється співпраця між студентом і
комп’ютером. Наслідками такої співпраці є високий рівень мотивації щодо
розв’язання поставлених завдань учасниками процесів, що вивчаються.
Сюди ж
можна віднести мультимедіа-курси, мультимедіа-лекції, електронні підручники,
електронні навчальні комплекси
19. У чому полягає
роль і місце ІКТ у здійснені позааудиторної діяльності студентів ВНЗ?
Інформаційно-комунікаційні
технології, швидке їх вдосконалення та використання в усіх сферах діяльності
людини надають практично необмежені можливості розміщення, збереження,
оброблення та доставки інформації будь-якого об’єму, змісту на необмежені відстані.
В цих умовах на перший план у підготовці фахівців висувається цілеспрямована
робота із самоосвіти.
Загалом
самостійна та позааудиторна робота розвиває в студентів,такі якості: уміння
працювати зі спеціальною літературою, довідниками, періодичними виданнями, із
сучасними інформаційно-комунікаційними технологіями (ІКТ), сприяє розвитку
організованості, дисциплінованості, ініціативності, активності у розв’язанні
задач, сформульованих проблем.
Найбільшого
використання в практичній діяльності знайшли такі форми самостійної роботи:
−
освоєння ІКТ, пошук необхідної інформації в мережі Інтернет;
−
підготовка до лабораторних, практичних і семінарських занять;
−
підготовка до тестування, аудиторної контрольної роботи,
самотестування на комп’ютері;
−
підготовка до опитування, колоквіуму;
−
виконання дипломних, контрольних робіт, завдань;
−
підготовка до ділової гри, оформлення її результатів;
−
написання доповідей, рефератів, статей, курсових робіт;
−
виконання проектів та їх оформлення;
−
написання звітів із практики, екскурсій;
−
виконання курсового, дипломного проектів.
Зростаюча
роль ІКТ у професійній підготовці сучасного фахівця сприяє підвищенню інтересу
до самих ІКТ, їхнього використання в професійній діяльності, розв’язання широкого
кола дослідницьких навчальних задач. ІКТ упозааудиторній діяльності виступають
як засоби комунікації, самовираження та самореалізації.
ІКТ у
позааудиторній діяльності виступають як засоби комунікації, самовираження та
самореалізації.
У багатьох ВНЗ набули
поширення проведення олімпіад з різних дисциплін, конкурсів з фахової
майстерності, конференцій з розроблення та використання ІКТ у різноманітних
предметних областях, участь у виконанні науково-дослідних робіт, робота в
студентських конструкторських бюро, робота в тренінгових класах, участь у
телекомунікаційних проектах та ін. Усі ці заходи враховують специфіку
навчального процесу, носять суттєвий творчий характер, сприяють підвищенню
інтересу та рівня професійно-пізнавальної активності студентів. Організатори
такої діяльності можуть реалізовувати наступні цілі:
− формування та
розвиток навичок і творчих підходів до розв’язання професійних задач;
− знайомство
студентів із використанням ІКТ у різних галузях науки, техніки, в організації
освітньої діяльності;
− формування
інформаційної культури студентів;
− об’єднання зусиль
студентів для більш глибокого вивчення аспектів інформаційного суспільства й
освіти.
Особливого
поширення набула робота в проектах, працюючи над якими студенти одержують
різноманітні знання, навички пошуку та оброблення інформації, створення
Інтернет-ресурсів, використання офісних пакетів, спілкування в процесі
виконання робіт, формування навичок комунікативної діяльності та ін.
Участь у проекті сприяє
набуттю студентами нових знань, умінь і навичок для майбутньої професійної
діяльності, предметного та міжпредметного спілкування та взаємодії.
20. У чому полягає
мета, зміст та структура ЄІОС навчального закладу?
Єдине інформаційно-освітнє
середовище – це інтегроване середовище
інформаційно-освітніх ресурсів (електронні бібліотеки, навчальні системи і
програми), програмно-технічних і телекомунікаційних засобів, правил їхньої
підтримки, адміністрування і використання, що забезпечують єдині технологічні
засоби інформації, інформаційну підтримку і організацію навчального процесу,
наукових досліджень, професійне консультування.
Мета ЄІОС - інтенсифікації навчального
процесу, підвищення ефективності та якості.
Створення та постійне
оновлення ЄІОС інтегрує накопичені у ВНЗ науково-методичні напрацювання,
кадровий потенціал, інформаційні ресурси і технології, наявну
інформаційно-комунікаційну інфраструктуру та організаційні структури системи
освіти
Створення
та постійне оновлення ЄІОС інтегрує накопичені у ВНЗ науково-методичні
напрацювання, кадровий потенціал, інформаційні ресурси і технології, наявну
інформаційно-комунікаційну інфраструктуру та організаційні структури системи
освіти - вставити рисунок
Отже, ЄІОС є
відображення освітнього простору ВНЗ, що є одночасно робочим середовищем
студента і викладача. Воно дозволяє спрямовувати студента на співпрацю,
розвивати такі якості особистості, як організованість, дисциплінованість,
уміння планувати свою діяльність. Можливості ЄІОС забезпечують реалізацію
необхідних умов для формування самостійності, потреби в постійній самоосвіті.
Це покладене в основу успішності та потреби випускників на сучасному ринку
праці.
Зміст ЄІОС навчального
закладу полягає в наступному:
− задоволення
індивідуальних, освітніх потреб студентів через підвищення рівня підготовки в
області ІКТ;
− створення єдиного
інформаційного простору через інтеграцію розрізнених підрозділів і служб;
− динамічне
поєднання всіх комунікаційних засобів завдяки універсальним формам зберігання,
обробки і передачі інформації;
− розвиток
матеріально-технічної та навчально-методичної баз навчальних закладів;
− удосконалення
системи інформаційного і методичного її забезпечення в управлінні навчальними
закладами.
Коментарі
Дописати коментар